• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

نشست روحانیون کردستان با موضوع: تبیین مبانی فقهی و علمی استهلال ماه مبارک رمضان برگزار شد.

  • کد خبر : 1786
  • 10 مارس 2024 - 21:23
نشست روحانیون کردستان با موضوع: تبیین مبانی فقهی و علمی استهلال ماه مبارک رمضان برگزار شد.

    نشست روحانیون کردستان  با موضوع «تبیین مبانی فقهی و علمی استهلال ماه مبارک رمضان»با حضور دکتر سیدهادی طباطبایی از اساتید علم نجوم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه امروز، ۲۰ اسفند درسالن کنفرانس  مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برگزار شد. ماموستا ایوب احمدپورسرپرست با اشاره به اینکه مرکز بزرگ اسلامی غرب […]

 

 

نشست روحانیون کردستان  با موضوع «تبیین مبانی فقهی و علمی استهلال ماه مبارک رمضان»با حضور دکتر سیدهادی طباطبایی از اساتید علم نجوم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه امروز، ۲۰ اسفند درسالن کنفرانس  مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برگزار شد.

ماموستا ایوب احمدپورسرپرست با اشاره به اینکه مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در تلاش است تا با همراهی و مشارکت ماموستایان و عالمان دینی به شیوه‌ای علمی بتواند موضوع استهلال ماه مبارک رمضان را پیگیری کند  گفت : امیدواریم این نشست بتواند اراده و فکر ما را در خصوص استهلال ماه مبارک رمضان تغییر وشیوه جدیدی برای ما ایجاد کند .

وی خاطر نشان کرد: همواره تلاش میکنیم که براساس شرع، فقه و مذهب  امام شافعی(رض) بتوانیم  دراعلام رؤیت هلال ماه مبارک رمضان وعید سعید فطربا اصولی علمی اعلام کنیم  وماموستایان دینی بتوانند این مسائل فقهی و شرعی را در جامعه اعلام کنند واز تفرقه بپرهیزند.

 

سرپرست مرکز بزرگ اسلامی غرب کشورادامه داوبیان کرد : ایستادگی  ومقاومت در مقابل هجمه های  فرهنگی درخصوص رؤیت هلال ماه ، نشان‌دهنده اقتدار، انسجام، یکرنگی و وحدت رویه ماموستایان دینی است وماموستایان و علمای دینی ما باید از یک استقلال فکری  برخوردار باشند چراکه این استقلال فکری  می تواند زمینه‌ اقتدار آنان  را فراهم کند.

ایشان درپایان با تأکید بر رجوع علمای دینی به مبانی فقهی در بحث رؤیت هلال ماهافزود: طبق مذهب امام شافعی(رض) کلیه مباحث فقهی  وعلمی در مورد رؤیت هلال ماه به عینه بیان شده است و  می طلبد با برگزاری این نشست ها  ماموستایان بتوانند مبانی فقهی وعلمی استهلال را درجامع تبیین  کنندومانه تنها درمورد روؤیت هلال بلکه درسایر امور دیگرنیز مسائل فقهی وعلمی امام شافعی(رض)را درجامعه تبیین کنیم که خود این موجب ایجاد وحدت رویه وهمدلی درمباحث ومسائل فقهی می باشد.

 

سپس دکترسید هادی طباطبایی  از اساتید نجوم وعضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به ببان مطالب کارشناسی در خصوص رؤیت هلال پرداخت وگفت:

۱-آغازماه مبارک امسال با محاسبات نجومی وفتاوی مختلف محل اختلاف است .۲-این هلال درعصر روز یکشنبه برابر با ۲۹شعبان سنی کمتر از ۶ساعت دارد که بسیارجوانتر از سن تمام هلال های رکوردی جهان است والبته ارتفاع آن درلحظه غروب خورشید بسیارکم واختلاف سمت آن با خورشید هم کم است و جدایی زاویه ای از خورشید کمتر از حد دانژون دارد ودرنتیجه وبراساس تمام معیارهای نجومی رصد این هلال با چشم مسلح وغیرمسلح درپهنه ایران وکشورهای همسایه غیرممکن است.

 

تبیین مبانی فقهی از وظایف دینی ماموستایان و علمای دینی است. 

 ماموستا ایل بیگی مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج بااشاره به اینکه یکی از وظایف دینی ماموستایان و علمای دینی تبیین مبانی فقهی، واقعیت‌ها و دیدگاه‌هاست  گفت:  تبیین تدریجی  مبانی فقهی می‌تواند درکاهش فشارهای اجتماعی  موثر باشد.

دبیر شورای عالی افتای استان کردستان و مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج  افزود: در حدیث نبوی است که می فرماید ؛ «وقتی  که رمضان فرا می رسد، دروازه‌های بهشت گشوده و دروازه های دوزخ بسته می شود وشیاطین به زنجير کشيده می‌شوند» طبق این حدیث شریفه برهمه مسلمانان است که زمینه کسب معنویات وفیوضات  این ماه پربرکت که ماه بهارقرآن است را درخود بوجود بیاورند.

ایشان درادامه با بیان  اینکه ناهماهنگی در اعلام ماه رمضان و عید فطر می تواند کام مردم وجامعه را تلخ کند ابراز داشت: برگزاری این نشست‌های  فقهی وعلمی  می تواند زمینه  شناخت و آگاهی مردم و جامعه  را افزایش می دهدوباعث وحدت رویه خواهد بود.ومسلمانان باید به اصول و مبانی فقهی خود به خوبی آشنا بوده  و از هر گونه اختلاف بپرهیزند.

وی گفت: هر کشوری برای خود رؤیتی دارد ومردم باید به رؤیت هلال ماه در کشور خود تبعیت کنند.وازرِؤیت هلال درکشورهای دیگر بپرهیزند.

ماموستا ایل‌بیگی با اشاره به اینکه درتمام  جهان اسلام دو مبنا یکی اتحاد مطلع و دیگری اختلاف مطلع برای اعلام آغاز ماه‌های قمری وجود داردادامه داد: اکثر مذاهب اعم از حنفیه، حنابله و نیمی از مالکیه  نیز براین باورند که  یک رؤیت اکتفا می‌کند اما نیمی از مالکیه و شافعیه بر این معتقدند که دنیا مطالع مختلفی دارد و باید براساس بلد خود آغاز ماه‌های قمری را اعلام کنند

ماموستا ایل بیگی در پایان گفت :تمام امرای معاصر براین تأکید دارند که مناقشه بین شوافع، نیمی از مالکیه و جماهیر اهل سنت مربوط به بلادی است که حکومت اسلامی و دینی حاکم نباشد، اما در کشورهای اسلامی دارای حاکمیت متمرکز، محلی برای مناقشه وجود ندارد.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج یادآور شد: یکی از وظایف دینی ماموستایان و علمای دینی تبیین مبانی فقهی، واقعیت‌ها و دیدگاه‌هاست لذا تبیین تدریجی این مبانی فقهی می‌تواند به کاهش فشارهای اجتماعی نیز کمک کند.

 

 

لینک کوتاه : https://avaye-amin.com/?p=1786

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.